W przypadku sprawności akumulatora w naszym aucie, sytuacja nie zawsze jest oczywista. Czasem wystarczy akumulator po prostu podładować, innym razem konieczna jest jego wymiana. Jak rozpoznać moment, w którym należy udać się po nową baterię?
Naładowany akumulator samochodowy powinien mieć napięcie około 12,6 V – w stanie, w którym nie jest podłączony do pojazdu. Niższe napięcie będzie wskazywało na rozładowanie akumulatora. Poziom naładowania akumulatora możne sprawdzić za pomocą multimetru. Jednak nie zawsze. Multimetr sprawdzi się w przypadku mierzenia stanu napięcia akumulatora podczas pracy silnika. W takiej sytuacji najbardziej optymalne wartości naładowania utrzymują się w granicach 13,8 – 14,4 V. Pamiętajmy jednak, że w przypadku pojazdów z systemem odzyskiwania energii i akumulatorem AGM, taki rodzaj pomiaru nie będzie wiarygodny. Napięcie, na bieżąco dostosowywane do specyfiki pracy silnika i aktualnego stanu akumulatora, może się wahać, co niewiele nam powie o tym, w jakim faktycznie stanie jest akumulator.
Inną kwestią wpływającą na wiarygodność pomiaru jest podłączenie akumulatora do samochodu. Obciążenie baterii, np. przez wewnętrzne lampki lub radio, także może nieco deformować wynik pomiaru, wskazując na niewielkie rozładowanie w sytuacji, gdy napięcie w akumulatorze będzie faktycznie na właściwym poziomie.
Jak zatem najrzetelniej ocenić stan akumulatora? Tutaj optymalnym rozwiązaniem będzie pomiar za pomocą testera warsztatowego. Akumulator w tym wypadku nie może być jednak rozładowany. Warto sprawdzić ten fakt, przed dokonaniem pomiaru.
Zakup nowego akumulatora to konieczność, która z pewnością dotyczy kilku podstawowych sytuacji:
Ogólna zasada, jaką powinniśmy kierować się podczas zakupu nowego akumulatora brzmi: dobierz akumulator zgodnie z fabrycznymi uwarunkowaniami samochodu. Zatem, jeśli nasze auto posiadało oryginalnie np. akumulator AGM, taki rodzaj akumulatora powinniśmy zakupić.
Akumulator powinien być dostosowany do obsługi systemu start-stop oraz układu odzyskiwania energii. Akumulatory AGM takie kryterium właśnie spełniają. Jeśli posiadamy samochód wyposażony w tego typu systemy, zwykły akumulator nie zda tutaj egzaminu. Jego żywotność zakończy się w ciągu kilku, ewentualnie kilkunastu tygodni.
Pamiętajmy, że zasada doboru akumulatora działa w dwie strony, więc dysponując autem, które fabrycznie nie było wyposażone w akumulator AGM, nie zaopatrujmy się w taki model. Niewłaściwie dobrany akumulator może bowiem wyrządzić całkiem sporo szkód.
O czym warto jeszcze pamiętać? Mając do wyboru dwa akumulatory o tych samych parametrach, wybierzmy akumulator, który więcej waży. Najprawdopodobniej będzie lepszy.
Czasem można jeszcze uratować stary akumulator. Jeśli dysponujemy dobrej jakości ładowarką mikroprocesorową możemy doładować akumulator zamontowany w samochodzie. W innych przypadkach powinniśmy wymontować akumulator z pojazdu na czas ładowania. Pamiętajmy jednak, że sprawny akumulator nie wymaga ładowania. Kiedy pojawia się taka konieczność jest to sygnał, że zaczyna się dziać coś niepokojącego