A A A
42 278 73 61 600 566 236 660 232 318 730 910 352
biuro@autakrajowe.com.pl
ul. Brzezińska 260, 92-703 Łódź (autostrada A1 - zjazd 21)
Pn-pt: 08:00-18:00. So: 08:00 - 15:00.
Oferujemy tylko sprawdzone samochody używane / poleasingowe!

Podsterowność i nadsterowność samochodu – typy poślizgu i sposoby na ich opanowanie

Podsterowność czy nadsterowność – na czym polega różnica?

Najprościej traktując temat poślizgu, możemy zdefiniować nadsterowność, jako utratę przyczepności samochodu podczas zakrętu i wynoszenie jego tyłu na zewnątrz. Z kolei podsterowność to utrata przyczepności samochodu wraz z wynoszeniem przodu pojazdu na zewnątrz zakrętu.

Poślizg kół przednich jest zatem podsterownością, tylnych – nadsterownością.

Nadsterowność

sprawia, że samochód wykazuje tendencję do zacieśniania łuku zakrętu. Zatem w sytuacji, gdy chcemy skręcić w lewo, przód naszego samochodu wchodzi w zakręt mocniej niż jego tył, który to zaczyna wyprzedzać przód, czego rezultatem jest obrót samochodu wokół własnej osi. W takiej sytuacji samochód jest zrzucany na stronę, w którą skręcał.

W przypadku nadsterowności, to tylne koła samochodu wpadają w poślizg. Odpowiedzią na taką sytuację jest zwiększona przyczepność przednich kół, które wciąż chcą pokonać zakręt, natomiast tył samochodu sobie z nim nie radzi i zostaje wyrzucony na zewnątrz zakrętu. W konsekwencji samochód obraca się. Jaki jest podstawowy sposób poradzenia sobie z taką sytuacją? Przede wszystkim skierowanie kół samochodu w stronę, w którą zarzucany jest tył samochodu.

Podsterowność

to sytuacja odwrotna do nadsterowności. W tym przypadku samochód ma tendencję do poszerzania zakrętu, zatem skręcając, będziemy zapewne wynoszeni na zewnątrz drogi. Samochód pojedzie prosto bądź też skręci w mniejszym stopniu niż zadany skręt kierownicy. Generalnie będziemy mieli tutaj do czynienia z opóźnioną reakcją pojazdu na skręt.

Podsterowność pojazdu sprawia, że to jego przednie koła tracą przyczepność i wpadają w poślizg.

Podsterowność i nadsterowność – jak zapanować nad samochodem?

Zarówno podsterowność, jak i nadsterowność naszego samochodu to zjawisko niekorzystne i niezwykle często także niebezpieczne. Warto zatem nauczyć się sposobu radzenia sobie z taką sytuacją. I tak w przypadku podsterowności, powinniśmy zacieśniać zakręt, w przypadku nadsterowności – poszerzać go. To tak w największym skrócie. Jak jednak konkretnie możemy zareagować na nietypowe zachowanie naszego samochodu?

  1. W przypadku podsterowności pojazdu, podczas poślizgu należy przede wszystkim ustawić przednie koła samochodu w stronę, w którą chcemy skręcić.
  2. Jeśli mamy taką możliwość i warunki na drodze, powinniśmy pozwolić, aby nasz samochód zwolnił do prędkości, w której odzyska przyczepność, trzymając jednocześnie kierownicę w niezmienionej pozycji, tj. w kierunku w którym się poruszamy, a nie w kierunku, w którym chcemy pojechać. Pamiętajmy jednak, że przednie koła odzyskują przyczepność w sytuacji, gdy są mniej skręcone. Co ważne, nie powinniśmy używać hamulca z całą mocą – to może wywołać zablokowanie kół i wzrost podsterowności.
  3. Jeśli podczas poślizgu wykonamy skręt kierownicą, a nasz samochód nie zareaguje na nasz manewr, powinniśmy kierownicę wyprostować, tym samym prostując koła. Dopiero po takim manewrze możemy ponownie próbować skręcić.
  4. Pamiętajmy, że prostowanie kół pozwala odzyskać przyczepność.
  5. Łatwiejszą do opanowania jest zdecydowanie nadsterowność. Blokując tylne koła poprzez zaciągnięcie hamulca ręcznego, będziemy mieć do czynienia właśnie z nadsterownością. To powinno pozwolić nam na zapanowanie nad pojazdem i złapanie przyczepności kołami przednimi. Jednak tego typu zabieg to już wyższa szkoła jazdy i warto ewentualnie potrenować takie działania „na sucho”.

Na szczęście nowe modele samochodów, których na naszych drogach jest coraz więcej, wyposażone są w specjalne czujniki, identyfikujące podsterowność i nadsterowność pojazdu. Co więcej, nowoczesne rozwiązania technologiczne pozwalają zapanować nad wymienionymi zjawiskami podczas spokojnej jazdy, z umiarkowaną prędkością. Odpowiedni system hamuje, w zależności od sytuacji, koło wewnętrzne tylne lub zewnętrzne przednie, by następnie wprowadzić pojazd we właściwy tor jazdy, przyhamowując także kołem zewnętrznym tylnym. Wszystko to zdecydowanie upraszcza kontrolę nad samochodem, który wpadł w poślizg. Warto jednak zawsze móc dobrze zidentyfikować nietypowe zachowanie naszego auta i wiedzieć, jak sobie z taką sytuacją poradzić.

13.jpg