42 278 73 61, 600 566 236, 660 232 318, 730 910 352
biuro@autakrajowe.com.pl
ul. Brzezińska 260, 92-703 Łódź (autostrada A1 - zjazd 21)
Pn-pt: 08:00-18:00. So: 08:00 - 15:00. Nd: 09:00 - 13:00
Oferujemy tylko sprawdzone samochody używane / poleasingowe!
Jak bezpiecznie jeździć samochodem zimą i w jaki sposób właściwie eksploatować nasz pojazd ?

O czym warto bezwzględnie pamiętać jeżdżąc samochodem zimą?

Kilka praktycznych porad z pewnością nieco ułatwi nam poruszanie się samochodem po śliskich i zaśnieżonych drogach, a tym samym pozwoli na łagodniejsze przebrnięcie przez zimowy sezon.

1. Zanim wyruszysz, dobrze odśnież samochód i oczyść szyby z lodu i szronu.

Pośpiech w tym przypadku może tylko zaszkodzić. Nawet jeśli mróz wyjątkowo doskwiera, a my nie mamy akurat przy sobie rękawiczek i jesteśmy już prawie spóźnieni do pracy, powinniśmy jak najdokładniej odśnieżyć i pozbawić lodu nasz samochód.

Pamiętajmy o oczyszczeniu wycieraczek. Oblodzone lub przeciągnięte po zamarzniętej szybkie, najprawdopodobniej nie nadadzą się już więcej do użytku. Poza tym, jeśli z rozpędu włączymy przymarznięte do szyby wycieraczki, możemy poważnie uszkodzić ich napęd.

Nieodśnieżona tablica rejestracyjna i światła to niemal pewny mandat. Zatem pamiętajmy także o tych elementach naszego samochodu. Śnieg należy również usunąć z dachu auta, a także z każdej części, z której podczas jazdy śnieg lub lód mógłby się zsunąć stanowiąc zagrożenie dla innych pojazdów i pieszych. Nie zastosowanie się do tych zaleceń także grozi mandatem.

2. Pamiętaj o wymianie opon na zimowe.

Tutaj nie trzeba chyba nikogo przekonywać, że wyjazd w trasę bez odpowiednich opon w sezonie zimowym jest jak igranie z ogniem. Poza tym, wybierając się w góry lub zagranicę warto zaopatrzyć się także w łańcuchy. Stosujemy je w miejscach, gdzie oznakowanie drogi wskazuje na taki właśnie obowiązek.

3. Gdy spada widoczność, włącz światła przeciwmgłowe.

W przypadku halogenów i przednich świateł przeciwmgłowych, przepisy dotyczące ruchu drogowego nie wskazują jasno okoliczności, w których zasadne jest włączenie takich świateł. Korzystajmy z nich po prostu w sytuacji, gdy przejrzystość powietrza zostanie zasadniczo zmniejszona przez mgłę, opady śniegu lub inne czynniki występujące na drodze. W przypadku świateł przeciwmgłowych tylnych, spadek widoczności poniżej 50 m uprawnia nas do ich włączenia.

4. Unikaj błędów dotyczących hamowania i wykorzystuj prawidłowo układ ABS.

Najczęstszym błędem popełnianym przez kierowców podczas włączenia się systemu ABS, jest zwolnienie pedału hamulca. Dla prawidłowego hamowania przy wykorzystaniu systemu ABS ważne jest, by w sytuacji wyczucia pulsowania, nie zmniejszać nacisku na hamulec.

5. Nie rozgrzewaj silnika przed jazdą.

Wielu kierowców wciąż praktykuje grzanie silnika na parkingu, jeszcze przed wyruszeniem na drogę. Jednak w nowszych modelach samochodów, które zdecydowanie przeważają na dzisiejszych ulicach, takie zwyczaje nie mają najmniejszego sensu. Co więcej, szkodzą środowisku naturalnemu, marnują paliwo i grożą kierowcy, praktykującemu takie metody, mandatem. Znacznie szybciej osiągniemy odpowiednią temperaturę silnika podczas jazdy, a nie odpalając samochód na parkingu i pozostawiając go na biegu jałowym.

6. Uważaj na zaspy śnieżne.

Wjeżdżając w zaspę śnieżną należy to robić powoli i ostrożnie. Pod śniegiem mogą znajdować się dużych rozmiarów kamienie lub wysoki krawężnik, które mogą uszkodzić podwozie naszego samochodu.

Z kolei wyjeżdżając z zaspy, powinniśmy ruszać naprzemiennie do przodu i do tyłu, powoli, na niskim biegu, ledwo dotykając sprzęgła. Koła samochodu powinny być ustawione w linii prostej.

7. Jeśli to możliwe, parkuj pod wiatą.

Wstawienie samochodu pod zadaszenie lub wiatę zapobiega powstawaniu szronu na jego powierzchni. Po prostu pod zadaszeniem unikamy zjawiska opadania wilgoci. Jeśli dodatkowo schłodzimy wnętrze samochodu, np. przed nocnym postojem, otwierając na chwilę szeroko drzwi pojazdu, znacznie zredukujemy ryzyko powstania szronu nawet w pojazdach zaparkowanych poza zadaszeniem.

8. Zapanuj nad podsterownością/ nadsterownością swojego samochodu.

Podsterowność to nic innego, jak poślizg przednich kół. W takiej sytuacji przednie koła traca przyczepność i przód samochodu wyjeżdża na zewnątrz zakrętu. W takiej sytuacji pozwól autu zwolnić, przy utrzymaniu kierownicy w dotychczasowej pozycji skrętu. Pamiętaj jednak, że przednie koła szybciej złapią przyczepność, jeśli są mniej skręcone.

Z kolei podsterowność to poślizg tylnych kół samochodu, które tracąc przyczepność wynoszą tył pojazdu na zewnątrz zakrętu. Podstawowym sposobem na poradzenie sobie z taką sytuacja jest skierowanie kół w stronę, w którą ucieka tył samochodu.

zima_1.jpg