tel: 42 278 73 61

kom: 660 23 23 18 lub 600 56 62 36

ul. Brzezińska 260, 92-703 Łódź

Pn - pt: 08.00 - 18.00, So: 08:00 - 15:00, Nd: 09:00 - 13:00

rzetelna firma Auto Protect
Aktualności
Typowe objawy awarii silnika

Niepokojące sygnały świadczące o tym, że z jednostką napędową dzieje się coś złego, są w większości przypadków bardzo wyraźne i łatwo zauważalne. I całe szczęście. Dzięki temu nawet osoba nie będąca doświadczonym mechanikiem samochodowym może bez problemu je rozpoznać, co pozwala na szybką, właściwą reakcję. Najbardziej typowe objawy wskazujące na awarię silnika przedstawiamy poniżej.

Metaliczne stukanie

Jeden z najpopularniejszych objawów awarii jednostki napędowej to metaliczny stukot dobiegający z silnika. Niepokoić powinny nas te stuki, zgrzyty i piski, które nie przypominają odgłosów, jakie zwyczajnie towarzyszą pracy silnika.

Jeśli metaliczne stukanie trwa już jakiś czas, może to świadczyć o problemach z rozrządem lub wskazywać na panewki korbowodowe silnika. W najgorszym wypadku, takie objawy mogą zmusić nas do wykonania kapitalnego remontu silnika.

Jeśli stukanie jest silne i pojawi się gwałtownie – bezwzględnie powinniśmy wyłączyć silnik. Zawsze jednak starajmy się zapamiętać, jakie natężenie i jaki rodzaj miał stukot.

Samo rozpoznanie objawów awarii silnika w tym wypadku nie wydaje się czymś trudnym. Jednak postawienie właściwej diagnozy najlepiej zostawmy fachowcom. Jeśli zaniepokoi nas dziwny stukot dobiegający z silnika – niezwłocznie udajmy się do dobrego warsztatu.

Ślady i plamy oleju

Wszelkiego rodzaju plamy olejowe i ślady pozostawione przez olej powinny od razy wzbudzić nasze podejrzenia. Tłuste plamy pozostawiane pod autem mogą świadczyć o przetartych lub poluzowanych przewodach i uszczelkach, pękniętej misce olejowej, ale także o znacznym zużyciu całego silnika. W tym ostatnim przypadku, olej dodatkowo sączy się niemal wszystkimi możliwymi szczelinami.

Olej, który zbiera się na filtrze powietrza to z kolei najczęstszy sygnał świadczący o przepaleniu uszczelki pod głowicą lub o przedmuchach z komór spalania, do jakich dochodzi w związku ze zużyciem pierścieni tłokowych.

Żaden wyciek oleju nie powinien zostać przez nas zignorowany. Stanowi on zasadnicze zagrożenie dla jednostki napędowej, a także dla naszego bezpieczeństwa podczas użytkowania pojazdu.

Dym z rury wydechowej

Niebieski dym wydobywający się z rury wydechowej połączony z ubytkami w poziomie oleju to kolejne objawy świadczące o problemach z silnikiem. Nieszczelne pierścienie tłokowe lub uszczelniacze zaworowe, a także uszkodzona uszczelka pod głowicą, cylinder lub tłok – wszystko to wywołuje spalanie oleju, a w konsekwencji wspomniane niebieskie dymienie z rury wydechowej.

Czarny dym to natomiast objaw wywołany najczęściej przez niesprawny wtryskiwacz, rozregulowany gaźnik, zanieczyszczony filtr powietrza, zużycie turbiny, nieprawidłową pracę układu recyrkulacji spalin lub po porostu złej jakości paliwo.

Zapalenie się kontrolki silnika

Sygnał ze strony kontrolki check engine to objaw oczywisty, a jednocześnie często bagatelizowany. Kontrolka ta może wskazywać zarówno na niegroźne usterki, jak i na poważne awarie w pracy jednostki napędowej, grożące konsekwencjami w postaci zniszczenia silnika i spadku naszego bezpieczeństwa.

Inne znaczące objawy

Co jeszcze powinno nas zaniepokoić? Przede wszystkim: nierówna praca silnika na biegu jałowym, brunatny szlam osadzający się pod korkiem wlewu oleju, bulgotanie płynu chłodzącego w zbiorniczku wyrównawczym, dziwne zapachy wyczuwalne wewnątrz samochodu, nierówna praca silnia, problemy z rozruchem jednostki napędowej.

Warto tutaj także wspomnieć o tym, że niezwykle istotną kwestią dla zachowania silnika w dobrym stanie jest stosowanie właściwych środków smarnych i dobrej jakości oleju silnikowego oraz dokonywanie regularnych przeglądów technicznych pojazdu. Codzienne, ekstremalne obciążenia, jakim poddawany jest silnik naszego auta sprawiają, że zasługuje on na odpowiednia troskę i naszą szczególną uwagę.



Wiadomość z dnia: 02-02-2017

Partnerzy