A A A
42 278 73 61 600 566 236 660 232 318 730 910 352
biuro@autakrajowe.com.pl
ul. Brzezińska 260, 92-703 Łódź (autostrada A1 - zjazd 21)
Pn-pt: 08:00-18:00. So: 08:00 - 15:00.
Oferujemy tylko sprawdzone samochody używane / poleasingowe!

Nowy system bezpieczeństwa eCall

Nowy system bezpieczeństwa eCall

Jak mówią statystki, w 2017 r. doszło na polskich drogach do ponad 32 tys. wypadków, w których zginęło prawie 3 tys. osób. Wyniki te, które mimo powolnej tendencji malejącej wciąż są zatrważające, zmuszają do wprowadzania radykalnych zmian, nie tylko na terenie naszego kraju. Unia Europejska starając się przeciwdziałać statystykom, wdraża zmiany w przepisach drogowych, jak również wymaga podwyższenia standardów bezpieczeństwa w samych autach. Dlatego wymusza montowanie w pojazdach systemu monitorowania ciśnienia w oponach, układu ESP oraz systemu eCall.

Czym jest eCall?

eCall to najnowszy system alarmowy, który od dawna działa już w krajach Unii Europejskiej oraz w Norwegii, Szwajcarii i na Islandii. Na temat systemu eCall wypowiedział się niedawno Mikołaj Krupiński, rzecznik prasowy Instytutu Transportu Samochodowego. Wyjaśnił on, że w ramach inicjatywy eSafety teraz i w Polsce zostanie uruchomiony system eCall, który będzie miał za zadanie automatyczne powiadamianie służb ratunkowych o wypadku samochodowym. Co najważniejsze również, jeśli będziemy jedynie świadkami kolizji, będziemy mogli nacisnąć przycisk „SOS” na kokpicie auta.

Rolą eCall będzie skrócenie czasu powiadamiania służb ratunkowych o wypadkach drogowych o 60% w mieście i 50% na obszarach niezabudowanych. Jak szacują twórcy eCall, zmniejszy to liczbę ofiar śmiertelnych o 4%, a system w pełni zautomatyzuje procedury postępowania ratowniczego.

Na jakiej zasadzie zadziała system eCall?

Jeśli samochód zostanie uruchomiony, eCall automatycznie połączy się z siecią telefonii komórkowej. Łączność zapewni zamontowana w samochodzie na stałe karta sim, przy współpracy z nawigacją satelitarną obsługiwaną zgodne z ogólnoeuropejskimi projektami Gallileo i EGNOS. Łączenie z nią będzie automatyczne, darmowe i nie będzie wymagało dodatkowego logowania. W przypadku udziału w zdarzeniu drogowym, przy współpracy z czujnikami zamontowanymi w pojeździe, system połączy samochód z numerem alarmowym 112. Automatyczne namierzenie położenia samochodu, zidentyfikowanie jego numerów VIN, rodzaj układu napędu, godzina alarmu, kierunek jazdy, a nawet liczba pasażerów zostanie aktywowane w momencie odbezpieczenia poduszek powietrznych.

Jeśli dyspozytor nie zauważy aktywnego połączenia z kierowcą, a wskaźniki samochodu wskażą możliwość potencjalnego udziału w wypadku, wówczas zostaną powiadomione o tym służby ratunkowe: pogotowie, policja i straż pożarna.

Jeśli połączenie będzie odebrane przez uczestnika kolizji czy obserwatora wypadku innego samochodu, również znacznie szybciej zostaną powiadomione odpowiednie służby, co zdecydowanie przyspieszy akcję ratunkową.

Od kiedy eCall będzie obowiązkowy?

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/758 z dnia 29 kwietnia 2015 r. wskazuje jednoznacznie, że system obowiązuje w Polsce od 1 kwietnia 2018 roku. Obejmuje wszystkie homologowane, nowe typy pojazdów osobowych oraz dostawczych o ładowności do 3,5 t.

Czy każdy samochód musi mieć eCall?

Od 1 kwietnia wszystkie samochody zakwalifikowane do kategorii M1 i N1, będą musiały mieć eCall. Rozporządzenie wskazuje jednak wyjątki, kiedy system nie musi być zamontowany. Wymienione są tu pojazdy produkowane w ilościach limitowanych i homologowanych zgodnie z art. 22 i 23 dyrektywy 2007/46/WE, samochody wymienione w art. 24 dyrektywy 2007/46/WE oraz w ust.2, których rozwiązania techniczne uniemożliwiają wyposażenie ich w odpowiedni mechanizm załączania eCall. Wyłączone są też auta homologowane przed 31.03.2018.

eCall nie jest jednak zaskakującym rozwiązaniem

Podobnie działający, Inteligentny System Ratunkowy, montowany jest w niektórych modelach Subaru już od 2007 r. Posiadają go też samochody Mercedes-Benz. Również Opel, od 2015 r. jeździ z systemem OnStar. ECall dostępny jest nawet od kilku lat w modelach Skody: Kodiaq, Karoq, Octavia FL, Rapid.

Co ciekawsze, nowoczesne rozwiązania najnowszego eCall będzie można zamontować samodzielnie w starszych modelach samochodów. Jedynymi warunkami okazują się posiadanie gniazda zapalniczki i wykupienie uniwersalnego modułu alarmowego.

Oby kierowcy nie zniechęcili się do eCall

Niestety, doświadczenia z zawodnością dotąd działającego numeru alarmowego: przeciążenie i zła synchronizacja, mogę skutecznie zniechęcić kierowców aut nieobjętych przymusem posiadania eCall do jakichkolwiek działań zwiększających bezpieczeństwo jazdy starszymi autami. Oby jednak nie!

ecall.jpg