Jeszcze do niedawna właściciela aut uwielbiali zaszyć się w garażu na długie godziny. Dopieszczali swoje samochody i utrzymywali je w najwyższej jakości. W swoich pojazdach znali każdą śrubkę i potrafili na wszystko znaleźć rozwiązanie. Obecnie samochody stały się bardziej zautomatyzowane, a i kierowcy nie mają już tyle czasu, który mogą poświęcić swoim autom. Warto jednak wiedzieć, co samochód ma pod maską.
Pamiętaj, że nie warto z każdym stuknięciem jechać do mechanika. Nie raz wystarczy bowiem szybka reakcja, żeby nie dopuścić do poważnej awarii pojazdu. Nie wszystkie usterki wymagają też ingerencji mechanika.
Akumulator samochodowy to jedno z ważniejszych urządzeń w aucie. Jego uszkodzenie uniemożliwia odpalenie silnika i poruszanie się samochodem. Musi być też szczególnie dobrze przygotowany do zimy, kiedy złe elektrolity lub nieprawidłowy ich poziom potrafią unieruchomić pojazd. Nawet jeśli nowoczesny akumulator nie wymaga obsługi, warto sprawdzać poziom elektrolitów, uzupełniać braki np. wodą destylowaną czy podładować go, jeśli zauważymy spadek mocy. Niezwykle istotna jest też instalacja elektryczna samochodu, która musi być nienaganna i sprawna.
To urządzenia, które wyróżniają się prostą budową i niezwykle ważną funkcją. Chronią najważniejsze części samochodu przed zanieczyszczeniami z paliwa, powietrza oraz z wody, w układzie chłodzenia. Filtry powietrza, oleju, paliwa i kabinowe trzeba wymieniać regularnie, po przejechaniu określonej ilości kilometrów, lub gdy zauważy się nagły spadek mocy silnika, czy innego układu w samochodzie. Zazwyczaj czynności te można przeprowadzić samodzielnie, a są one niezwykle istotne dla sprawności auta.
Historią jest już woda z denaturatem w chłodnicy, środek do okien w spryskiwaczu czy kiepskiej jakości płyny w układach. Samochody, wyposażone w nowoczesne układy, wymagają wysokiej jakości płynów eksploatacyjnych. Warto sprawdzać ich stan i stopień zużycia. Pozwoli to bezpiecznie użytkować każdy model auta.
W samochodzie jest mnóstwo bezpieczników. Są przezroczyste i oznaczone kolorami, dla łatwiejszego sprawdzenia ich typu, sposobu działania i układu, za który są odpowiedzialne. Bezpieczniki mogą przepalić się zawsze, więc warto je mieć przy sobie w zapasie. Ich wymiana jest niezwykle prosta i na pewno nie wymaga wizyty u mechanika.
O tym, że trzeba wymieniać przepalone żarówki i czyścić brudne lampy wie każdy, kto choć raz został zatrzymany „za ślepe oko” przez Policję. Co prawda niektóre auta mają utrudnioną wymianę żarówek, ale niewielki trening pozwoli poradzić sobie i z tym problemem. Oczywiście podstawą jest mycie reflektorów. Przecież to właśnie dzięki nim jesteśmy widoczni na drodze.
Pasek rozrządu odpowiedzialny za sposób działania silnika czy paski klinowe odpowiadające za napęd alternatora trzeba sprawdzać i wymieniać. Szczególnie pasek rozrządu, który jeśli pęknie, może spowodować zderzenie tłoków silnika z zaworami, a w konsekwencji nieodwracalne uszkodzenie silnika powinien być obserwowany i regularnie zmieniany.
Oczywiście maska samochodu skrywa jeszcze niejeden układ. Silnik, chłodnica, pompa paliwowa i podciśnienia, sondy, wtryski i sprężarki są elementami niezwykle istotnymi i każdy wie, że samochód je posiada. Niestety z awariami tych układów poradzą sobie tylko nieliczni. Z tymi kłopotami jednak trzeba udać się do mechanika.