A A A
42 278 73 61 600 566 236 660 232 318 730 910 352
biuro@autakrajowe.com.pl
ul. Brzezińska 260, 92-703 Łódź (autostrada A1 - zjazd 21)
Pn-pt: 08:00-18:00. So: 08:00 - 15:00.
Oferujemy tylko sprawdzone samochody używane / poleasingowe!

Automatyczna skrzynia biegów - jak używać jej prawidłowo?

Jazda samochodem z automatyczną skrzynią biegów dla osób przyzwyczajonych do tradycyjnych rozwiązań bywa niczym rodeo w ciemności. Samochód sprawia wrażenie, jakby żył własnym życiem, a kierowca miewa problemy z tym, jak prawidłowo używać nóg. Po chwili można jednak docenić, jak łatwa i przyjemna jest obsługa automatycznej skrzyni biegów.

Warunek jest jednak jeden: jej umiejętne używanie. Automatyczna skrzynia biegów ułatwia prowadzenie auta, jednak nie jest - wbrew wielu opiniom - technologią, na którą kierowca nie musi zwracać bacznej uwagi. Tu problem może bowiem tkwić w detalach. Niewielkie błędy mogą bowiem stopniowo ograniczać sprawność mechanizmu i spowodować, że nieprawidłowe używanie skrzyni biegów skończy się ostatecznie wizytą w warsztacie samochodowym.

Jak jeździć automatem,
czyli D to nie wszystko

Jazda z automatyczną skrzynią biegów to przede wszystkim wyzwanie dla osób, które przywykły przez lata to tradycyjnych skrzyni. W przeciwieństwie do nich trzeba ograniczać swoisty odruch lewej stopy. Choć podświadomość nieustannie sugeruje, by szukać pedału sprzęgła lewej nogi, o tych przyzwyczajeniach trzeba szybko zapomnieć. Stopa powinna swobodnie spoczywać na podnóżku, bo jeśli będzie inaczej, w niekontrolowany sposób można nacisnąć przypadkowo na hamulec. Przy czułych mechanizmach łatwo o kolizję - samochód zatrzymujący się nagle mimo np. zielonego światła jest narażony na uderzenia kolejnych aut, które nie zdołają na czas wytracić prędkości.

Gdy już lewa noga staje się tylko biernym towarzyszem podróży, czas skupić się na tym, jak właściwie korzystać z automatycznej skrzyni biegów. Jej obsługa jest uproszczona do maksimum. Nie oznacza to jednak, że nie wymaga skupienia - przynajmniej w pierwszej fazie prowadzenia samochodu. Automatyczna skrzynia biegów i jej oznaczenia bywają tajemnicze. Biegi w automacie to całkowicie inne rozwiązanie niż w przypadku tradycyjnych skrzyń. Podstawowy - D jak Drive - umożliwia jazdę, podczas której samochód sam dostosuje się do przyspieszania i zwalniania. Podobnie zachowa się przy ustawieniu R - czyli Reverse - a więc na biegu wstecznym. Największe wątpliwości sprawiają dwa inne ustawienia skrzyni biegów: P jak parking oraz N, czyli Neutral.

Pierwszy powinien być używany, gdy dochodzi do zatrzymania auta. Opcja P uruchamia blokadę kół - to rozwiązanie na potrzeby parkowania samochodu lub jego postoju np. na górce. Ustawienia N należy używać w przypadku przedłużonego postoju lub sytuacji, gdy wymaga się luzu samochodu np. podczas holowania. Poważnym błędem jest stosowanie opcji N np. w trakcie krótkiego zatrzymania na czas zmiany świateł. Na skutek zmian ciśnienia oleju poszczególne elementy skrzyni biegów samochodu z automatyczną skrzynią biegów tracą swoją ochronę, co może doprowadzić do ich uszkodzeń w dłuższej perspektywie.

W niektórych modelach można znaleźć rozbudowane wersje automatycznych skrzyni biegów. Pojawiają się więc opcje m.in. S - odpowiada trybowi sportowemu i bardziej dynamicznemu - oraz W. Ten stosowany jest w utrudnionych warunkach jazdy na skutek np. nagłego oblodzenia lub potencjalnych poślizgów.

Jak jeździć z automatyczną
skrzynią biegów

Przede wszystkim - rozsądnie. Należy pamiętać o syndromie bezużytecznej lewej nogi, nie szukać instynktownie tzw. luzu i nie pomylić opcji jazdy do przodu z biegiem wstecznym. Ograniczyć trzeba się do kontroli pedału gazu oraz hamulca. Szczególnie ten ostatni jest bardzo istotny - jeśli na każdych światłach lub podczas zakorkowanej drogi samochód będzie wprowadzany w opcję N/P, dojdzie do przedwczesnego wyeksploatowania tarczy.

Używanie automatycznej skrzyni biegów wyklucza też to, co widowiskowe - nagłe zmiany trybu jazdy ze wstecznej na przednią i odwrotnie. Podobne próby w automacie to prosta droga do uszkodzeń, których naprawa może być wyjątkowo bolesna. Podobnie jest w przypadku wszelkich nagłych zmian ustawień skrzyni podczas jazdy. Pod tym względem automaty dają duży komfort, ale i oczekują cierpliwości i pewnego rodzaju motoryzacyjnej delikatności.

Starty z piskiem opon, driftowanie, nagłe mocne szarpnięcia, niespodziewane zmiany opcji - wszystko to dla automatycznej skrzyni to bolesne ciosy, które skończą się jej uszkodzeniem.

22a.jpg