Pamiętajmy o tym, żeby dokładnie sprawdzać auto przed zakupem. Już na etapie przeglądania ogłoszenia możemy uzyskać wiele cennych informacji i podjąć decyzję o dalszej weryfikacji pojazdu. Takie sprawdzenie może ustrzec nas przed niemiłymi niespodziankami - od skręconego licznika po wypadkowość danego egzemplarza.
Istnieje darmowe narzędzie: historiapojazdu.gov.pl gdzie wpisując numer rejestracyjny, numer vin i datę pierwszej rejestracji. Możemy tutaj sprawdzić przebiegi jakie były zgłaszane podczas okresowych przeglądów na Stacjach Badań Technicznych.
Innym narzędziem są płatne strony korzystające z baz policji, ubezpieczycieli, platform aukcyjnych. Podając tylko numer vin możemy uzyskać wiele cennych informacji. Sprawdzimy czy pojazd nie figuruje w bazie aut kradzionych, czy był już wystawiany w ogłoszeniach i czy miał jakieś zdarzenia drogowe (kolizje, wypadki).
Przykładem może być strona: www.autoDNA.pl lub www.vin-info.pl
Dzięki takim raportom, które kosztują od 20 do 100 zł możemy ustrzec się przed nieuczciwymi sprzedawcami. Nie wychodząc z domu uzyskamy wstępne informację, które niejednokrotnie sprawią, że odstąpimy od chęci zakupu, co pozwoli nam zaoszczędzić czas i pieniądze.
Podstawową kwestią jest na pewno fizyczne obejrzenie pojazdu. Należy dokonać oględzin organoleptycznych i przede wszystkim wykonać jazdę próbną. Na tym etapie jesteśmy w stanie wychwyćić wszelkie mankamenty estetyczne, udzkodzenia lakieru, uzkodzeniu wewnątrz samochodu. Podczas jazdy próbnej możemy sprawdzić czy silnik pracuje prawidłowo, równomiernie, czy geometria i zawieszenie nie dają niepokojących objawów.
Warto dokonać oględzin w warunkach warsztatowych. Tutaj mamy kilka możliwości. Możemy umówić się w ASO - co jest najdroższym, ale i najpewniejszym rozwiązaniem. Oprócz sprawdzenia stanu technicznego możemy od razu sprawdzić hsitorię serwisową w bazach danego producenta. Koszt takiego sprawdzenia to ok. 300-500 zł.
Możemy sprawdzić auto u dowolnego mechanika lub Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów. Koszt jest dużo niższy to oscyluje w granicach 50 - 250 zł. Na stacji można wykonać diagnostykę na ścieżce, gdzie sprawdzimy stan zawieszenia, hamulców, oświetlenia oraz analizy spalin. U mechanika w zależności od wyposażenia warsztatu również możemy dokonać weryfikacji wielu podzespołów.