Najprościej traktując temat poślizgu, możemy zdefiniować nadsterowność, jako utratę przyczepności samochodu podczas zakrętu i wynoszenie jego tyłu na zewnątrz. Z kolei podsterowność to utrata przyczepności samochodu wraz z wynoszeniem przodu pojazdu na zewnątrz zakrętu.
Poślizg kół przednich jest zatem podsterownością, tylnych – nadsterownością.
sprawia, że samochód wykazuje tendencję do zacieśniania łuku zakrętu. Zatem w sytuacji, gdy chcemy skręcić w lewo, przód naszego samochodu wchodzi w zakręt mocniej niż jego tył, który to zaczyna wyprzedzać przód, czego rezultatem jest obrót samochodu wokół własnej osi. W takiej sytuacji samochód jest zrzucany na stronę, w którą skręcał.
W przypadku nadsterowności, to tylne koła samochodu wpadają w poślizg. Odpowiedzią na taką sytuację jest zwiększona przyczepność przednich kół, które wciąż chcą pokonać zakręt, natomiast tył samochodu sobie z nim nie radzi i zostaje wyrzucony na zewnątrz zakrętu. W konsekwencji samochód obraca się. Jaki jest podstawowy sposób poradzenia sobie z taką sytuacją? Przede wszystkim skierowanie kół samochodu w stronę, w którą zarzucany jest tył samochodu.
to sytuacja odwrotna do nadsterowności. W tym przypadku samochód ma tendencję do poszerzania zakrętu, zatem skręcając, będziemy zapewne wynoszeni na zewnątrz drogi. Samochód pojedzie prosto bądź też skręci w mniejszym stopniu niż zadany skręt kierownicy. Generalnie będziemy mieli tutaj do czynienia z opóźnioną reakcją pojazdu na skręt.
Podsterowność pojazdu sprawia, że to jego przednie koła tracą przyczepność i wpadają w poślizg.
Zarówno podsterowność, jak i nadsterowność naszego samochodu to zjawisko niekorzystne i niezwykle często także niebezpieczne. Warto zatem nauczyć się sposobu radzenia sobie z taką sytuacją. I tak w przypadku podsterowności, powinniśmy zacieśniać zakręt, w przypadku nadsterowności – poszerzać go. To tak w największym skrócie. Jak jednak konkretnie możemy zareagować na nietypowe zachowanie naszego samochodu?
Na szczęście nowe modele samochodów, których na naszych drogach jest coraz więcej, wyposażone są w specjalne czujniki, identyfikujące podsterowność i nadsterowność pojazdu. Co więcej, nowoczesne rozwiązania technologiczne pozwalają zapanować nad wymienionymi zjawiskami podczas spokojnej jazdy, z umiarkowaną prędkością. Odpowiedni system hamuje, w zależności od sytuacji, koło wewnętrzne tylne lub zewnętrzne przednie, by następnie wprowadzić pojazd we właściwy tor jazdy, przyhamowując także kołem zewnętrznym tylnym. Wszystko to zdecydowanie upraszcza kontrolę nad samochodem, który wpadł w poślizg. Warto jednak zawsze móc dobrze zidentyfikować nietypowe zachowanie naszego auta i wiedzieć, jak sobie z taką sytuacją poradzić.