Chcesz wzbogacić swój samochód o hak holowniczy, jednak nie wiesz, jak się do tego zabrać? Musisz liczyć się z dopełnieniem wszelkich formalności, ponieważ Twój nowy hak musi zostać zalegalizowany w urzędzie. Jeżeli chcesz dowiedzieć się, jaki hak wybrać i co zrobić, by móc z niego korzystać, to czytaj dalej.
Obecnie na rynku dostępne są dwa typy haków: z kulą zamontowaną na stałe i kulą zdejmowaną. Wszystko zależy od tego, jak często będziesz z niego korzystać. Jeżeli potrzebujesz haka do codziennego transportu przyczepy, to zdecydowanie bardziej przyda Ci się hak z kulą, który przy okazji jest tańszy. Z kolei te osoby, które będą z niego korzystać tylko okazjonalnie lub sezonowo powinny zaopatrzyć się w taki hak, który można łatwo zdemontować. Te modele są już jednak droższe, zwłaszcza hal z odpięciem automatycznym, który jednak jest wyjątkowo komfortowy w użytkowaniu.
Podczas wyboru odpowiedniego modelu haka należy również zwrócić uwagę na uciąg i materiał, z którego został wykonany. Stal cynkowana jest odporna na rdzę, dlatego w takim przypadku sprawdza się najlepiej. Ostatecznym elementem, o którym nie można zapomnieć jest homologacja - niezbędna do legalnego zarejestrowania sprzętu.
Jeżeli posiadasz odpowiedni sprzęt i umiejętności, to nic nie stoi na przeszkodzie byś zamontował hak samodzielnie. Jednak od montażu zależy, czy hak będzie działać sprawnie i bezpiecznie. Dlatego być może lepszym rozwiązaniem będzie montaż wykonany przez specjalistę. Podczas montowania haku trzeba zdemontować tylny zderzak i pamiętać o elektryce montując wiązki. Co istotne, podczas legalizacji haka, diagnosta będzie sprawdzać poprawność montażu. Jeżeli zrobisz to źle, to będziesz mógł pożegnać się z holowaniem przyczepy.
Tuż po montażu haka musisz udać się do Stacji Kontroli Pojazdów, zapłacić 35 zł i oddać swój samochód na badanie techniczne. Diagnostyk sprawdzi, czy prawidłowo zamontowałeś hak, a także czy posiada on tabliczkę znamionową. Jeżeli wszystko będzie w porządku, to z zaświadczeniem będziesz musiał udać się do Wydziału Komunikacji wraz z dowodem rejestracyjnym samochodu i kartą pojazdu. Po dopełnieniu wszystkich formalności urzędnik “wbije hak” w dowód rejestracyjny.