A A A
42 278 73 61 600 566 236 660 232 318 730 910 352
biuro@autakrajowe.com.pl
ul. Brzezińska 260, 92-703 Łódź (autostrada A1 - zjazd 21)
Pn-pt: 08:00-18:00. So: 08:00 - 15:00.
Oferujemy tylko sprawdzone samochody używane / poleasingowe!

Uwaga kierowcy - nadeszła zima!

Uwaga kierowcy - nadeszła zima!

Zima na dobre zawitała nie tylko w kalendarzu, ale i na drogach. Już od pewnego czasu niskie temperatury dały się we znaki kierowcom, zwłaszcza tym, którzy nie zmienili opon na zimowe! Śliska nawierzchnia, często oblodzona jest przyczyną poślizgów, które łatwo prowadzą do niebezpiecznych wypadków na drogach. Poza dobrym sprzętem ważna jest również ostrożność, o czym powinien wiedzieć każdy kierowca.

Na czym polega poślizg?

Poślizg to zjawisko, które występuje wówczas, gdy siła tarcia opony nawierzchnię jest mniejsza niż siła tarcia ślizgowego. Najczęściej w poślizg można wpaść na zakręcie, podczas hamowania i zbyt dużego przyspieszenia. W takiej sytuacji kierowca traci panowanie nad pojazdem, poruszanie kierownicą na nic się zdaje, a pojazd zmierza w niekontrolowanym kierunku. Takie zjawisko jest główną przyczyną wypadków na drodze w sezonie jesienno-zimowym. Przyczyną utraty przyczepności kół może być deszcz lub śnieg na drodze, a nawet mokre liście. W połączeniu ze złym kierowaniem autem i letnimi oponami bardzo łatwo jest wpaść w poślizg.

Jak zapobiec poślizgom?

Przede wszystkim każdy odpowiedzialny kierowca musi dostosować się do panujących na drodze warunków atmosferycznych. Rozpoczynając od opon - należy zmieniać je sezonowo, ponieważ w lecie i w zimie sprawdzają się inne rodzaje, dzięki którym można zapobiec wypadkom. Kolejnym wymogiem, który zapewnia bezpieczeństwo na drodze nie tylko osobie kierującej, ale też pieszym i innym kierowcom, jest znajomość bezpiecznej techniki jazdy. Jadąc po śliskiej nawierzchni nie wolno gwałtownie hamować ani jechać zbyt szybko.

Samochód podsterowny i nadsterowny

Samochód nadsterowny to taki, który podczas zakrętu w lewo ma tendencję do obrotu w lewo wokół własnej osi. Dzieje się tak dlatego, że przednie koła wchodzą w zakręt mocniej, niż tylne koła. Zatem tył samochodu odstaje bardziej w prawo. Z kolei auto podsterowne wykonuje odwrotny ruch podczas skrętu - poszerza zakręt, przez co może się wydawać, że samochód reaguje z opóźnieniem na skręt kierownicy. Warto pamiętać o tym podczas pogody sprzyjającej poślizgom i być przygotowanym na takie zachowanie auta podczas zakrętu.

zima na drodze.jpg