A A A
42 278 73 61 600 566 236 660 232 318 730 910 352
biuro@autakrajowe.com.pl
ul. Brzezińska 260, 92-703 Łódź (autostrada A1 - zjazd 21)
Pn-pt: 08:00-18:00. So: 08:00 - 15:00.
Oferujemy tylko sprawdzone samochody używane / poleasingowe!

Elektryczny hamulec ręczny - wady i zalety

Elektryczny hamulec ręczny (elektryczny hamulec postojowy, określany także skrótem EPB od Electric Parking Brake) stał się dzisiaj praktycznie standardem. Pierwsze samochody wyposażone w tego typu rozwiązanie wyjechały z fabryk w 2002 roku i były to modele należące do klasy premium. Obecnie elektryczny hamulec postojowy to typowe wyposażenie nowych modeli aut, niezależnie od ich klasy.

Czy wybierając samochód warto decydować się na takie właśnie rozwiązanie? Otóż okazuje się, że elektryczny hamulec ręczny ma szerokie grono zwolenników, jak i przeciwników. Przyjrzyjmy się zatem wadom i zaletom tego typu propozycji.

Elektryczny hamulec ręczny - zalety

Rozpocznijmy od zalet rozwiązania, jakim jest elektryczny hamulec postojowy, jednak wcześniej przyjrzyjmy się jego dwóm podstawowym wariantom.

Otóż pierwszy z nich, stosowany w pojazdach wyposażonych na tylnej osi w hamulce bębnowe, wykorzystuje zaciski z wbudowanymi silniczkami elektrycznymi. Tutaj po otrzymaniu sygnału ze sterownika, zaciski zamykają się na tarczach.

W drugim przypadku mamy do czynienia z systemem wykorzystującym centralny aktywator. Hamulec w tej sytuacji wykorzystuje linkę, a jego działanie jest niemal identyczne z tym, jakie proponuje tradycyjny hamulec ręczny, z tą różnicą, że zamiast ciągnąć za dźwignię, wciskamy guzik.

Myśląc o zaletach rozwiązania, jakim jest elektryczny hamulec ręczny, z pewnością warto wziąć pod uwagę fakt, że to rozwiązanie idealne dla kierowców posiadających pewne braki w umiejętnościach panowania nad samochodem. Ruszanie pod górkę na suchej, a tym bardziej na mokrej nawierzchni staje się tutaj zdecydowanie prostsze, nie ma mowy o zsuwaniu się auta. Istotnym walorem rozwiązania jest także fakt, że wybierając opcję, jaką jest elektryczny hamulec ręczny, zyskujemy możliwość niepamiętania o zaciąganiu hamulca postojowego przy każdorazowym opuszczaniu pojazdu. Podobnie kwestia ta wygląda w przypadku osób, które nagminnie ruszają nie opuszczając dźwigni manualnego hamulca ręcznego - tutaj ten problem po prostu nie istnieje. To pełnia komfortu.

Do zalet charakteryzujących rozwiązanie w postaci elektrycznego hamulca postojowego z pewnością należy zaliczyć także:

Elektryczny hamulec ręczny – wady

Kwestie, na które zwracają uwagę przeciwnicy rozwiązania, jakim jest elektryczny hamulec postojowy, dotyczą przede wszystkim sytuacji nagłych i awaryjnych. Otóż tradycyjny, manualny hamulec postojowy możemy wykorzystać w niebezpiecznych sytuacjach jako narzędzie do awaryjnego hamowania lub gwałtownego korygowania toru jazdy samochodu. Tak więc manualne rozwiązanie może pomóc nam wyjść cało z opresji i pozwolić na awaryjne, skuteczne hamowanie, bądź po prostu zapanowanie nad pojazdem.

W przypadku elektrycznego hamulca ręcznego w większości przypadków takich możliwości nie ma. Jeśli występują, hamulec EPB współpracuje z systemem ABS, co oznacza włączenie się w sytuacji awaryjnej hamulców przy wszystkich kołach, a nie tylko przy tylnej osi. Pamiętajmy jednak, w jaki sposób uruchamiany jest elektryczny hamulec ręczny – odnalezienie guzika w nagłej stresującej sytuacji może być dla kierowcy po prostu zadaniem nie do wykonania. Raczej nie wykona go także pasażer.

Niewątpliwa wadą EPB są także ewentualne awarie, między innymi w postaci usterek w zakresie elektryki i elektroniki lub też blokady hamulców w wyniku oddziaływania niskich temperatur i mrozu, o które, jak wiadomo w naszym klimacie wcale nie trudno.

elektryczny hamulec reczny.jpg